direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Uitbreiding winkelcentrum Makado
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0888.BPMAKADOBEEK13-ON01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Strategische visie “Ondernemend Beek: veelzijdig en vitaal in zuid-limburg”

Op 10 december 2009 heeft de gemeenteraad de strategische toekomstvisie van de gemeente vastgesteld. Deze toekomstvisie beschrijft in hoofdlijnen de ambities en speerpunten van beleid tot 2030.

Samengevat gaat Beek zich in de komende jaren tot 2030 in hoofdlijnen richten op de een reeks ambities en speerpunten die 2-jaarlijks nader uitgewerkt en geactualiseerd worden in uitvoeringsplannen, beginnend in het voorjaar 2011. De relevante ambities en speerpunten in het kader van dit bestemmingsplan zijn:

  • Het actief stimuleren van bedrijvigheid en het ondernemersklimaat en daarmee de regionale economie.
  • (Startende) MKB ondernemers worden gefaciliteerd om kleinschalige bedrijvigheid passend in de kernen te vestigen in de kernen. Het betreft hierbij niet alleen kleine winkels en ambachtelijke bedrijvigheid maar ook ondernemers in de maatschappelijke zorg of andersoortige voorzieningen die de leefbaarheid in de kern vergroten en er voor kunnen zorgen dat inwoners langer in hun vertrouwde buurt kunnen blijven wonen;
  • De bereikbaarheid van en in Beek moet in stand gehouden worden en zo mogelijk verbeterd;
  • Het woon-en leefklimaat wordt zodanig versterkt dat dit voor alle leeftijdsgroepen en voor zowel de huidige als toekomstige nieuwe inwoners aantrekkelijk is, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat en groen in de leefomgeving een belangrijk uitgangspunt is;
  • Cultureel-maatschappelijke voorzieningen, zorgvoorzieningen, sportvoorzieningen en detailhandelsvoorzieningen moeten binnen de gemeente bereikbaar zijn, maar niet noodzakelijk in elke kern. Het op termijn clusteren van voorzieningen op één locatie en multifunctioneel gebruik van voorzieningen is hiervoor noodzakelijk;
  • Ingezet wordt op een klantgerichte effectieve dienstverlening richting de burgers waarbij de gemeente een betrouwbare partner en een facilitator is die zowel vraaggericht als aanbodgericht handelt;

Bovenstaande ambities en speerpunten zullen gerealiseerd worden door middel van een proactieve rol in de regio en in een open dialoog tussen gemeente en inwoners, waarbij duurzaamheid een belangrijke kernwaarde is.

Resumé

Een van de belangrijkste speerpunten uit de strategsiche visie betreft het actief stimuleren van bedrijvigheid en het ondernemersklimaat en daarmee de regionale economie. Met de uitbreiding van het winkelcentrum Makado wordt invulling gegeven aan dit speerpunt.

3.3.2 Structuurvise Beek 2012-2022

Op 22 maart 2012 is de "Structuurvisie Beek 2012-2022, ruimte voor veelzijdigheid en vitaliteit" door de gemeenteraad vastgesteld. Centraal in deze structuurvisie staat het streven van Beek om een goed woon-, leef- en werkklimaat te (kunnen) blijven bieden aan zowel de huidige als de toekomstige bewoners. Hoofddoel daarbij is behoud en versterking van een duurzame omgeving waarin het prettig wonen, werken en recreëren is, met oog voor wat Beek heeft en wil nalaten voor toekomstige generaties. Beek wil zich blijven ontwikkelen tot een eigentijdse maar authentieke woon-, werk- en leefgemeente, met voorzieningen op maat in elke kernen in een hoogwaardige, duurzame landelijke omgeving met blijvende en beleefbare natuurlijke, landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten.

Centrale begrippen of kernwaarden bij de opgave zijn: identiteit (beschrijving van de ruimtelijke karakteristiek en kwaliteiten), kwaliteit (belangrijkste ruimtelijk relevante ambities), behouden en versterken en (ver)binden. De doelstellingen voor de verdere ontwikkeling van Beek zijn daarmee:

  • algemeen: blijven binden van jong en oud;
  • wonen en voorzieningen: behoud van voldoende goede woningen en voorzieningen in combinatie met behoud en versterking van de kwaliteit van het openbaar gebied;
  • economie en toerisme & recreatie: aantrekklijk blijven voor bedrijven;
  • natuur, landschap en cultuurhistorie: versterken en zichtbaar maken van ruimtelijke kwaliteiten als dragers voor ruimtelijke ontwikkelingen.

Deze structuurvisie vormt de ruimtelijke uitwerking en doorvertaling van de in de strategische Toekomstvisie Beek 2010-2030 Ondernemend Beek: veelzijdig en vitaal in Zuid-Limburg vervatte doelen en ambities.

Voorzieningen - detailhandel

Beek kent een ruim en compleet aanbod van winkels, vooral in de kern Beek. Het winkelaanbod omvat ruim 47.000 m² winkelvloeroppervlak (wvo) en circa 150 winkels. Winkelcentrum Makado is met circa 21.000 m² wvo en ruim 60 winkels het grootste overdekte winkelcentrum in Zuid-Limburg. Het centrum van Beek is het traditionele winkelgebied van de gemeente. Tenslotte kent Beek een cluster van volumineuze detailhandel op het bedrijventerrein Beeker Hoek.

Doelstellingen

Beek zet in op concentratie van het bestaande winkelaanbod in de drie bestaande winkelgebieden en versterking van het onderscheidend vermogen van deze winkelgebieden. Dit betekent:

  • Centrum Beek: Bovenlokaal verzorgend met een sterk boodschappenaanbod, aangevuld met modisch-recreatief winkelaanbod in het midden- en hogere segment. De twee bestaande supermarkten dienen daarbij voor het centrum behouden te blijven.
  • Makado: Regionaal verzorgend gericht op gemak en prijs met de nadruk op grootschalige landelijke formules in het midden- en lagere segment.
  • Beekerhoek: Lokaal verzorgend cluster van perifere detailhandel voor doelgerichte volumineuze aankopen. Verdere uitbreiding van dit gebied en het aanwezige aanbod wordt niet nagestreefd.

Het scenario omvat de verplaatsing van een van de twee in het centrum van de kern Beek aanwezige supermarkten naar een andere locatie in het centrum en een uitbreiding van Makado, ingevuld met landelijke formules in het midden- en lagere segment. Dit leidt tot een versterking van de bestaande structuur door toevoeging van extra meters binnen de bestaande structuur, en tot een groter onderscheidend vermogen tussen het centrum van Beek en Makado. Toevoeging van een discounter in Makado is niet uitgesloten. Deze is nu nog niet aanwezig in Beek en draagt door het doelgericht bezoekmotief en segmentering bij aan de versterking van Makado.

Ambitie

Concentreren winkelaanbod in bestaande winkelgebieden en behoud en versterken onderscheidend karakter winkelgebieden.

Koers naar 2022

Beek ziet voorzieningen als belangrijk bindmiddel in de kernen en voor de sociale infrastructuur. Inzet is het aanbieden van een basisniveau aan voorzieningen in elke kern van de gemeente, in die zin dat voor inwoners van elke kern deze voorzieningen nabij en bereikbaar zijn. Dit betekent dat niet alle voorzieningen in elke kern aanwezig zullen zijn en dat clustering van bepaalde voorzieningen noodzakelijk en onvermijdelijk is. Beek wil de afstemming van het voorzieningenaanbod oppakken in nadrukkelijke samenspraak met de bevolking. Daarnaast spelen burgers en vrijwilligers een grote rol in het effectief behoud van voorzieningen in de kernen. Zij dragen hier, samen met de gemeente en andere betrokken partijen, verantwoordelijkheid voor.

Resumé

Met de uitbreiding van het winkelcentrum Makado wordt derhalve tegemoet gekomen aan een van de doelstellingen van de gemeente Beek.

3.3.3 Nota Archeologisch beleid

Met de inwerkingtreding van de wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz) sinds 1 september 2007 heeft de gemeente Beek een eigen verantwoordelijkheid voor het bodemarchief.

Een verantwoord beheer van het archeologisch bodemarchief in de gemeente kan niet zonder een gedegen inzicht in de ligging van alle bekende archeologische waarden en verwachtingen. Daartoe is de archeologische beleidskaart gemaakt, bestaande uit de archeologische verwachtingskaart en de archeologische beleidsadvieskaart. De Archeologische Verwachtingskaart geeft, op basis van een analyse van landschappelijke en archeologische informatie, een vlakdekkend overzicht van alle bekende en verwachte archeologische waarden op het grondgebied van de gemeente Beek. Zes soorten archeologische gebieden zijn hierbij te onderscheiden. Op de Archeologische Beleidsadvieskaart zijn aan de verschillende archeologische gebieden beleidsadviezen gekoppeld. Voor de verwachtingsgebieden (categorie 1-4) en de gebieden met bekende waarden (categorie 5 en 6) wordt voorgesteld om initiatiefnemers van toekomstige bodemingrepen te verplichten tot het (laten) uitvoeren van onderzoek naar de archeologische waarde van het terrein.

Door de Wamz heeft de gemeente een uitbreiding van haar takenpakket, dat bestaat uit beoordeling onderzoeksverplichting, beoordeling rapportage en vaststellen vervolgacties of vrijstelling, selectiebesluit en toetsen Programma van Eisen.

Met behulp van het ‘Stappenplan Archeologie in de gemeentelijke RO’ kan de ‘beoordeling onderzoeksverplichting’ worden uitgevoerd.

Resumé

Het aspect Archeologie zal in het kader van dit plangebied nader worden belicht in paragraaf 4.4 Archeologie van deze toelichting.

3.3.4 Kadernota Klimaatbeleid gemeente Beek 2009-2012

Wereldwijd is er inmiddels veel aandacht voor het klimaat en klimaatbeleid. Ook vanuit het Beekse college(programma) is er nadrukkelijk aandacht voor klimaatbeleid als bijdrage aan een duurzaam leefbaar Beek. De gemeenteraad van Beek heeft eind september 2008 bovendien bepaald dat de gemeente Beek voortaan Millennium gemeente is. De gemeente Beek wil haar bijdrage aan de Millenniumdoelenmet name via de pijlers internationale samenwerking, klimaatbeleid en inkoop realiseren. Het klimaatbeleid draagt daarbij vooral bij aan Millenniumdoel 7: Er leven meer mensen in een duurzaam milieu.

Ambitie

Beleidsmatig wil de gemeente Beek met een veelzijdig pakket aan concrete maatregelen een ‘actieve, deels voorlopende’ gemeente zijn voor wat betreft klimaatbeleid (gebaseerd op de normen uit de 'Prestatiekaart'). Energiebesparing en het stimuleren van het gebruik van duurzame energiebronnen staan daarbij centraal.

Bovendien heeft de gemeente Beek het ‘Klimaatakkoord Gemeenten en Rijk 2007-2011’ mee ondertekend. De hoofddoelstellingen daarvan zijn een reductie van de uitstoot van broeikasgassen van 30% in 2020 ten opzichte van 1990, een energiebesparing van 2% per jaar en een aandeel van hernieuwbare energiebronnen van 20% in 2020.

Activiteiten

De gemeente Beek is voornemens om in de periode 2009-2012 op basis van deze kadernota onderstaande lokale klimaatactiviteiten uit te voeren. De hieronder genoemde activiteiten betreffen een samenvatting van de voor dit bestemmingsplan relevante maatregelen uit hoofdstuk 3 van deze nota. Met de uitvoering van deze activiteiten wordt enige flexibiliteit betracht aangezien het beleidsveld erg in beweging is.

Voor energiebesparingen binnen de bedrijven in Beek, zet de gemeente Beek in op:

  • Informatieverstrekking aan en overleg met bedrijven over energiebesparing e.d.
  • Duurzame ontwikkeling en exploitatie van bedrijventerreinen (i.c. BMAA-Oost).
  • Handhaving op basis van de Wet milieubeheer.
  • Stimuleren CO2-compensatie door ondernemers in de gemeente Beek zelf.

Op het gebied van verkeer en vervoer zet de gemeente Beek in op:

  • Stimuleren van het fietsverkeer.
  • Verbeteren routes en haltes Openbaar Vervoer.
  • Vestiging van een multi-fuel tankstation.
  • Stimuleren van het “Nieuwe Rijden”.

Resumé

Waar mogelijk en ruimtelijk relevant, zullen duurzaamheidsmaatregelen in de ontwikkeling van de uitbreiding van het winkelcentrum Makado opgenomen worden. Zo wordt in het kader van energiebesparing gestreefd naar toepassing van extra isolatie en energiezuinige installaties. Daarnaast zal gestreefd worden naar de toepassing van het maatregelenpakket zoals genoemd in het convenant.

3.3.5 Welstandsnota

Bouwplannen dienen te voldoen aan redelijke eisen van welstand en moeten in relatie tot hun omgeving een redelijke vormgeving hebben. De welstandscommissie van de gemeente Beek toetst alle nieuwbouwplannen en grotere uitbreidingen hierop. De toetsingscriteria staan verwoord in de Welstandsnota Beek 2010. Voor een aantal bouwwerken gelden sneltoetscriteria, die de initiatiefnemer vooraf zo veel mogelijk duidelijkheid moeten geven over de aanvaardbaarheid van het plan vanuit het oogpunt van welstand.

Het grondgebied van de gemeente Beek is verdeeld in vier herkenbare gebiedstypen. De verschillen van typering geven aanleiding tot een verschil in de wijze van welstandsbeoordeling.

afbeelding "i_NL.IMRO.0888.BPMAKADOBEEK13-ON01_0006.png"

Vervolgens is er een verdere indeling gemaakt in verschillende gebiedstypen waaraan de welstandsniveaus gekoppeld zijn. Deze indeling is voor Beek als volgt:

afbeelding "i_NL.IMRO.0888.BPMAKADOBEEK13-ON01_0007.png"

Resumé

Voor de bedrijventerreinen, waar dit plangebied onderdeel van uit maakt, wordt het welstandsniveau 2 toegepast. Bij de verdere uitwerking van het initiatief zal het bouwplan door de welstandscommissie van de gemeente Beek worden getoetst aan de toetsingscriteria zoals verwoord in deze welstandsnota.

3.3.6 Detailhandelsvisie

Bureau Stedelijke Planning heeft voor de gemeente Beek een visie opgesteld op de gemeentelijke winkelstructuur. Aanleiding hiervoor was dat de gemeente werd geconfronteerd met diverse initiatieven voor de ontwikkeling van detailhandel. Om deze op de juiste manier te kunnen faciliteren was behoefte aan een sturende en toetsende visie. Deze detailhandelsvisie is op 10 december 2010 door de gemeenteraad van de gemeente Beek als kaderstellende nota vastgesteld.

Het centrum van Beek is het traditionele hoofdwinkelgebied dat niet alleen een belangrijke functie voor dagelijkse boodschappen vervult, maar waar ook een aantal bijzondere (mode)zaken is gevestigd. Kleinschaligheid en intimiteit kenmerken het centrum van Beek. Bezoekers komen met name uit de eigen gemeente. Winkelcentrum Makado is grootschaliger en omvat vooral niet-dagelijkse winkels. Het vervult een (boven)regionale functie met naast bezoekers uit de gemeente Beek, 37 % bezoekers uit de regio, 30 % uit overige delen van Nederland en 11 % buitenlandse bezoekers. Makado is een voor Nederlandse begrippen uniek winkelcentrum (qua ligging, opzet, segmentering en parkeersituatie) en functioneert goed.

De detailhandelsvisie berust op twee pijlers. Ten eerste is het van belang het winkelaanbod nog sterker te concentreren in de bestaande winkelgebieden: het centrum van Beek en winkelcentrum Makado op bedrijventerrein Beeker Hoek. Ten tweede staat versterking van het onderscheidend karakter centraal. Om de winkelstructuur in Beek vitaal te houden, is het van belang om het onderscheid tussen het centrum van Beek (intimiteit, uitstraling, recreatief) en Makado (grootschalig, functioneel) verder te accentueren.

 

De gemeente Beek beschikt over een unieke winkelstructuur. Dat komt door het voor Nederlandse begrippen vrij ongewone winkelcentrum Makado: een perifeer gelegen winkelcentrum in een kleine gemeente, met een opvallende cirkelvormige opzet, een duidelijke branchering met accent op het lage en middensegment en een groot aantal (1.250) gratis parkeerplaatsen op maaiveld. Vergelijkbare winkelcentra in Nederland bevinden zich in de grotere steden en fungeren als stadsdeelcentrum. Met 52 winkels (21.167 m² wvo) is Makado niet alleen de aankoopplaats van niet-dagelijkse boodschappen voor inwoners van de gemeente Beek, maar vervult het bovendien een sterke (boven)regionale functie. Makado functioneert goed. Er is geen leegstand, zittende ondernemers hebben uitbreidingsbehoefte en er is veel interesse voor nieuwe vestiging. Belangrijkste trekkers in Makado zijn een grote Albert Heijn, Toys XL, Kwantum, BCC, Leen Bakker en C&A. Tevens is naast Makado, op het industrieterrein Beeker Hoek, een klein cluster perifere detailhandel gevestigd. Dit draagt bij aan de (boven)regionale functie van Makado.

In het centrum van Beek ligt het accent op hoogwaardige kwaliteit, kleinschaligheid, intimiteit en recreatie. Er zijn ongeveer evenveel winkels als verkooppunten in winkelcentrum Makado. Deze zijn echter aanzienlijk kleiner in omvang (samen 10.319 m² wvo). Belangrijkste trekkers zijn de supermarkten Plus en Jan Linders. Daarnaast is er een vrij compleet aanbod aan (vers)speciaalzaken (bakker, slager, slijter, chocolade, delicatessen) en frequent benodigde artikelen (drogist, bloemist, huishoudelijke artikelen). Daarnaast is er een aantal bijzondere modezaken in het midden tot hoge segment gesitueerd. Het centrum van Beek heeft een overwegend lokaal verzorgende functie. Circa 70% van de bezoekers komt uit de gemeente zelf.

In beide winkelgebieden spelen initiatieven. Zo is de eigenaar van Makado bezig met de planvorming voor uitbreiding en herinrichting van het winkelcentrum. Daarnaast heeft supermarkt Jan Linders in het centrum van Beek behoefte aan meer ruimte. Verhuizing naar een nieuwe, grotere locatie binnen het centrum en het vrijkomen van de huidige locatie bieden mogelijkheden voor een substantiële versterking van het centrum: in omvang, kwaliteit en parkeergelegenheid.

Overigens zal een Branche Advies Commissie erop toe zien dat de genoemde onderscheidende positionering tussen de kern van Beek en het winkelcentrum Makado gehandhaafd blijft.

Resumé

Ook in de detailhandelsvisie wordt reeds gesproken over planvorming voor uitbreiding en herinrichting van het winkelcentrum Makado, waarop onderhavige uitbreiding aansluit.

3.3.7 Vigerend bestemmingsplan

Het plangebied is gelegen in het gebied welke geregeld is in het bestemmingsplan 'Beeker Hoek, herziening 2009' (vastgesteld door de raad van de gemeente Beek op 7 juli 2011). Binnen dit bestemmingsplan zijn de gronden waar de uitbreiding zal plaatsvinden overwegend bestemd als 'Verkeer - Parkeerterrein'. Ook vinden er op een aantal plaatsen, met name bij de entrees, wijzigingen plaats binnen de bestemming 'Detailhandel'.

Om een duidelijk plangebied af te kaderen binnen het bedrijventerrein Beeker Hoek (en daarbij behorende bestemmingsplan) is ervoor gekozen om het gehele winkelcentrum incl. parkeervoorzieningen op te nemen als plangebied. Daarnaast sluit hiermee de plangrens aan op de kadastrale grens van het perceel van het winkelcentrum (zie ook paragraaf 1.3 Plangebied).

afbeelding "i_NL.IMRO.0888.BPMAKADOBEEK13-ON01_0008.png"

Uitsnede verbeelding vigerend bestemmignsplan

Resumé

Het onderhavige bouwplan past dus niet binnen het beleid uit het vigerende bestemmingsplan aangezien dit de uitbreiding van het detailhandelscomplex niet mogelijk maakt.

Om toch tot de realisatie van het bouwplan te komen dient het voorliggende bestemmingsplan vastgesteld te worden.