direct naar inhoud van 4.7 Verkeer en parkeren
Plan: Uitbreiding winkelcentrum Makado
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0888.BPMAKADOBEEK13-ON01

4.7 Verkeer en parkeren

4.7.1 Verkeer

Door Royal Haskoning DHV is een verkeerskundige toets (d.d. 22 oktober 2012 met kenmerk MO-MA20120169) uitgevoerd om de hoeveelheid extra verkeer die de uitbreiding veroorzaakt te bepalen en te beoordelen of deze verkeerstoename leidt tot afwikkelingsproblemen in de omgeving.

Verkeersproductie/ -attractie

Om de verkeersaantrekkende werking van de uitbreiding te bepalen is gebruik gemaakt van de recent (27 juli 2012) vernieuwde kengetallen van het CROW. De Makado laat zich het best categoriseren als een 'winkelboulevard' en is gelegen binnen de zone 'weinig stedelijk' en 'rest bebouwde kom'. Volgens de kengetallen bedraagt de verkeersproductie per 100 m² bvo dan 22,0 – 24,6 mvt/etm. Dit komt goed overeen met de verkeersproductie van de huidige Makado. Uitgaande van de gemiddelde waarde (23,3 mvt/etm) bedraagt de extra verkeersproductie van de uitbreiding van 7500 m² ca. 1750 mvt/etm. Het grootste gedeelte hiervan zijn personenauto's (bezoekers en personeel). Een klein gedeelte betreft bevoorradingsverkeer. Voor de berekeningen hebben we de volgende verdeling gehanteerd: 1700 lichte voertuigen, 30 middelzware voertuigen en 20 zware voertuigen.

Verkeersmodel

Om te bepalen hoe dit verkeer zich verdeeld over het omliggende verkeersnetwerk is de verkeerstoename ingevoerd in het verkeersmodel van de gemeente Beek.

Kruispuntberekeningen

Om te bepalen of de verkeerstoename leidt tot afwikkelingsproblemen in de omgeving zijn drie belangrijke kruispunten nader onderzocht. Het betreft:

  • kruispunt 1: Wethouder Sangersstraat – Prins Mauritslaan (verkeerstoename ca. 5%);
  • kruispunt 2: Middelweg – Stationstraat (verkeerstoename ca. 4%);
  • kruispunt 3: Rotonde Sanderboutlaan – Steinderweg (verkeerstoename ca. 2,5%).

Met behulp van het programma OmniX zijn van deze kruisingen de maximale verzadigingsgraad en maximale gemiddelde wachttijd berekend. Voor kruispunt 1 is ook de benodigde cyclustijd bepaald. De berekeningen zijn uitgevoerd voor de avondspitsperiode, omdat dit de maatgevende periode is.

Naast de onderzochte kruispunten is ook het wegvak van de Wethouder Sangersstraat (tussen Makado en Prins Mauritslaan) nader bekeken. De maximale verkeersintensiteit (in één richting) bedraagt ca. 500 mvt/uur, terwijl de theoretische capaciteit ca. 1.300 mvt/uur bedraagt. Wel zijn op het wegvak relatief veel in- en uitritten gelegen, waardoor incidenteel wachtrijen kunnen ontstaan, doordat auto's een perceel op of af willen rijden. Daarnaast komt het voor dat de wachtrij voor de verkeersregelinstallatie

(VRI) tot voorbij de eerste aansluiting van de Wethouder Sangersstraat staat, waardoor deze geblokkeerd wordt. In principe zijn weggebruikers verplicht om het kruisingsvlak vrij te houden, maar dit gebeurt niet altijd. Als extra maatregel zou een wit kruis met wegenverf aangebracht kunnen worden ter plaatse van het (vrij te houden) kruisingsvlak.

Conclusie

De uitbreiding van de Makado met 7.500 m² bruto vloeroppervlak leidt tot een verkeerstoename van ca. 1.750 mvt/etm. Deze verkeerstoename leidt tot een zwaardere belasting van het kruispunt Wethouder Sangersstraat – Prins Mauritslaan. In de huidige situatie is deze kruising ook al zwaar belast. De verkeerstoename van ca. 5% op deze kruising leidt tot een toename van de gemiddelde wachttijd van 2 seconden. Dit is in de praktijk nauwelijks merkbaar. Aanvullende maatregelen als gevolg van de uitbreiding van de Makado worden dan ook niet noodzakelijk geacht.

De kruising Middelweg – Stationstraat kan de verkeerstoename van ca. 4% probleemloos verwerken. Ook hier zijn geen aanvullende maatregelen noodzakelijk.

De rotonde Sanderboutlaan – Steinderweg is in de huidige situatie al zwaar belast (I/C 0,79) en door de verkeerstoename van ca. 2,5% als gevolg van de uitbreiding van de Makado wordt deze nog zwaarder belast (I/C 0,83). Tijdelijk kan de belasting van de rotonde overigens nog hoger zijn als gevolg van de nabijgelegen spoorwegovergang.

De verkeerstoets is als bijlage 9 bijgevoegd.

4.7.2 Parkeren

Het aspect parkeren vormt een belangrijke factor binnen dit voornemen. De geplande uitbreiding valt namelijk grotendeels over de bestaande parkeervoorzieningen. Hierdoor zal er met een groter oppervlak aan bvo minder parkeergelegenheid zijn, in verhouding zal de parkeerbalans dus verstoord worden en er een tekort aan parkeerplaatsen ontstaan. Om deze reden zal er een extra parkeervoorziening worden gerealiseerd. In de huidige situatie bedraagt het aantal parkeerplaatsen 1195 stuks. In de toekomstige situatie is voorzien in 1168 parkeerplaatsen op maaiveld en 407 parkeerplaatsen op het parkeerdek. In z´n totaliteit voorziet het plan in 1575 parkeerplaatsen, waarmee aan de parkeernorm wordt voldaan.