| Plan: | Kern Beek |
|---|---|
| Status: | ontwerp |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0888.BPKERNBEEK10-ON01 |
Luchtverkeerslawaai
Het plangebied is gelegen binnen het geluidinvloedgebied van de luchthaven Maastricht- Aachen-Airport. Hierbij is een deel van het plangebied gelegen tussen de 35 en 40 Ke-contour. Deze contour is met name van belang voor de woningbouw. Uit deze contour vloeit geen bouwverbod meer voort. Voor te ontwikkelen woningbouw en andere geluidgevoelige bestemmingen binnen de 35 Ke-contour dient wel aan bepaalde voorwaarden te worden voldaan (het betreft een deel van in het plangebied in het zuiden). De 35 Ke-contour is aangeduid (luchtvaartverkeerzone) in de verbeelding van dit bestemmingsplan.
Nieuwbouw binnen deze contouren is mogelijk indien isolatie conform Ke-regels geschiedt op basis van de Ke-geluidsbelasting. Zo dient aan de voorkeursgrenswaarden te worden voldaan dan wel aan de door de Minister van VROM vast te stellen hogere grenswaarden. Voorts dient de isolatie van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen te geschieden conform Ke-regels op basis van de Ke-geluidsbelasting zoals aangegeven door de aanloopcontour.
Wegverkeerlawaai
Een aantal wegen binnen het plangebied hebben een zodanige intensiteit dat er sprake is van zoneplichtigheid. Dit betekent dat, indien binnen de theoretisch bepaalde geluidszone langs deze wegen geluidsgevoelige functies (met name wonen) worden geprojecteerd, een akoestisch onderzoek moet plaats vinden om het juiste geluidsniveau ten aanzien van deze functies te kunnen vaststellen. De werkelijke geluidswaarde bepaalt of er al dan niet gebouwd mag worden en of dit rechtstreeks of na vaststelling van een hogere geluidswaarde door Gedeputeerde Staten mag plaatsvinden. Het verlenen van een hogere waarde hangt veelal samen met het nemen van maatregelen (zoals isolatie of het situeren van geluidsgevoelige ruimtes aan de achterzijde van de woning) om het geluidsniveau binnen de woning beneden het maximale geluidsniveau van 33 dB te houden.
De Maastrichterlaan-Wolfeynde-Prins Mauritslaan gelegen in het plangebied behoort tot het stedelijk gebied van Beek en zijn zoneplichtig (hoge etmaalintensiteit). Hetzelfde geldt voor de Raadhuisstraat. De Brugstraat die eveneens in het plangebied ligt heeft een lagere maar toch nog substantiƫle etmaalintensiteit. De overige wegen binnen het plangebied hebben of een lage etmaalintensiteit danwel een 30 km/uur-regime en hebben geen zone. Dit betekent echter niet dat deze wegen niet onderzoeksplichtig zijn. Formeel kan voor deze wegen geen hogere grenswaarde aangevraagd of verleend worden, omdat ze geen zone hebben. Vanuit de ruimtelijke ordening moet echter wel beoordeeld worden of de geluidbelasting op woningen nabij een 30 km/uur weg voldoet aan de voorkeursgrenswaarde. Bij nieuwbouw van woningen en reconstructie van wegen zal altijd getoetst moeten worden aan de wettelijke eisen voor het binnenniveau, te weten 33 dB (in een enkel geval geldt een eis van 43 dB voor het binnenniveau, zie artikel 3.1 bouwbesluit). Dit betekent dat ook voor 30 km/uur wegen een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd, indien de geluidbelasting op de gevel mogelijk meer dan 53 dB zal bedragen.
Dit bestemmingsplan betreft een beheersplan, nieuwe rechtstreekse bouwmogelijkheden worden niet mogelijk gemaakt. Derhalve is nader akoestisch onderzoek in dit kader niet noodzakelijk. Indien zich in de toekomst binnen het plangebied nieuwe situaties voordoen ten aanzien van geluidhindergevoelige functies, dient in het kader van het bestemmingsplan te worden bezien of dit binnen de wettelijke normen ten aanzien van de akoestische situatie mogelijk is.
Bedrijfslawaai
Volgens de integrale zonering van Chemelot is het grootste deel van het plangebied in de huidige situatie gelegen binnen de 50 dB(A) en 55 dB(A) geluidcontour (inclusief afscherming woonkernen) en een klein deel in het noorden van het plangebied tussen de 55 dB(a) contour en de 60 dB(A)contour. In klein deel in het zuidoosten van het plangebied valt buiten de 50 dB(A) contour.
Tussen de 55 dB(A) en 60 dB(A) saneringscontour kan zonder geluidsafschermende maatregelen niet meer gebouwd worden en tussen de 50 en 55 dB(A) dient ontheffing bij de betreffende gemeente te worden aangevraagd voor woningbouw (in dit geval is dit de IMD Beek-Nuth-Stein). Buiten de 50 dB(A)-contour zijn geen woningbouwbeperkingen.
Een aanduiding geluidzone - industrie is opgenomen in dit bestemmingsplan.
Voor het onderhavige bestemmingsplan geldt dat dit plan het karakter heeft van een beheerplan. Dit betekent dat de bestaande bestemmingen, bebouwing en functies in het gebied gehandhaafd worden en overeenkomstig de huidige situatie geregeld worden in het bestemmingsplan. Om deze redenen is er geen noodzaak om akoestisch onderzoek uit te voeren.